maandag 22 maart 2010

Zalig weekend in Galibi





Eerst en vooral... Ik heb maar 1 foto van een schildpad, je mag er namelijk geen foto's nemen met flits en aangezien het 'pikke' donker was, was het heel moeilijk dit vast te leggen.

Dit weekend heb ik opnieuw een heel nieuw stukje Suriname gezien en wat voor één...

Met een groepje van vier zijn we zaterdag ochtend richting Albina vertrokken. Een rit van vijf uur die af en toe onderbroken werd om iets te eten of om iets te bezichtigen.
Moengo voorbij, omstreeks 13 uur kwamen we aan in Albina, daar hebben we al onze bagage overgeladen in een boot en hebben we ons schrap gezet om gedurende een uur te varen op zee richting Galibi, wat enkel bereikbaar is via de boot. Dat uur was véél te snel om, een lekker zeewind, af en toe wat water over je heel. Echt genieten!

Aangekomen op Galibi zijn we onze hut gaan opzoeken en hebben onze hangmatten opgehangen, waarin we die nacht ook zalig hebben geslapen. We verbleven in een indianendorp. Het was echt leuk om die hutten te zien, hoe de mensen er leven, ...
en hebben een bezoekje gebracht aan de zoo. Zonder dat je het beseft sta je er midden in en springen de aapje je rond de oren.

Met een goed gevulde maag, zijn we omstreeks 20uur (in de 'pikke' donker) de boot opnieuw ingestapt en naar een stand gevaren waar we de schildpadden gingen bekijken. Het is echt een raar gevoel zo 's nachts op zee zitten, je ziet niets, alleen de fantastische sterrenhemel waar de grote beer zich zichtbaar maakte. Op het strand aangekomen moesten we echt stil zijn en zo weinig mogelijk met de zaklamp schijnen, want schildpadden nemen het licht waar en kan ze tegenhouden aan land te komen en hun eieren in zee te leggen (en er geen nieuwe schildpadden uitkomen). We hebben de lederschildpad gezien, een gigantisch beest van bijna 2m lang en de soepschildpad.
Als we aankwamen waren de eieren reeds gelegd en waren ze hun nest aan het camoufleren. Tot zo lang wij erbij bleven staan, bleef ze camoufleren. De ligging van de eieren (80 tot 100) in het nest (1 m diep)zal het geslacht bepalen, onderaan mannetjes en bovenaan de vrouwtjes. Het duurt ongeveer 90 dagen vooraleer deze uitkomen en dan is het gewoon de survival of the fittest, diegene die niet mee kan of die niet sterk genoeg is het nest uit te komen, blijft achter.
Het feit dat we maar met 4 waren, maakte dit hele gebeuren nog intenser, het is echt iets onvergetelijk, maar toch wel een dubbel gevoel. Want ik denk dat er veel schildpadden verstoord worden door veel toeristen en dat is wel jammer.

Zondag vroeg uit de veren want ik wou de zonsopgang zien en die was echt fantastisch. Af en toe kreeg ik bezoek van enkele inwoners die zich kwamen verfrissen in de zee.
Na een frisse duik in de zee heb ik me volledig los gelaten op de souvenirs. Het is altijd fijn iets af te geven, waaraan je een verhaal kan koppelen.

Deze uitstap is echt een aanrader voor iedereen die Suriname bezoekt!

Dikke zoen X

9 opmerkingen:

  1. Hey Katrien,

    Mijn Lapse hondensleetocht zit er ook alweer op, jammer. Na die 5 dagen ben je toch wel aan die hardzwoegende beestjes gehecht. In mijn team had ik er eentje, Filur, een echte filoe en verschrikkelijk eigenwijs.... daarmee ben ik met de slee ook een paar keer een andere richting uitgegaan dan onze gids...
    We hebben zalig weer gehad, zo elke dag de zon op de sneeuwvlakte en op ons smoeltje of rug! 's Nachts koelde het wel serieus af, tot -34°C. Ook overdag vroor het nog stevig toch, want zelfs mijn douchegel en lenzenspul waren bevrozen. Mijn fles whisky niet, ok, alcohol bevriest niet maar we hebben de fles ook de kans niet gegeven dat te proberen ;o)
    Afijn, ook een heerlijke ervaring, met aurora borealis en sterrenhemel!
    En nog steeds een dikke voet....

    dikke kus,
    wezel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Wezel,

    Fijn je verslagje te lezen! Je lijkt er een fijne tijd te hebben gehad. -34°C dat kennen ze hier niet denk ik... Zou ook weer willen lukken dat jij die eigenwijze hond had he. Wat zeggen ze nu ookal weer 'soort zoekt soort' ;-)
    Verzorg je voetje nog maar wat!

    Dikke zoen X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo daar,

    Hey Katrientje, is dat een lief spinnetje op je tweede foto?
    Nu weet ik waarom ik nooit naar Suriname zal gaan.
    Brrrr...

    Hopelijk heb je daar niet te veel van die beestjes gezien...
    Die schildpad ziet er dan veeeeeeeeeel liever uit hoor.

    Hier zijn we stilaan gestart met de voorbereidingen van de kasteelklas.
    Gisteren infoavond gehad.
    De mensen waren wel tevreden.
    De kinderen kijken er stilaan naar uit.

    Het weer gaat nu alvast in de goede richting.
    Vandaag geven ze zelfs kans op 20 graden.
    Maar vanavond dan natuurlijk kans op regen...

    't Zal dan 'start to run' tussen de regendruppels zijn.
    Oef, dat zorgt dan voor wat 'afkoeling'.

    Tot binnenkort...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey 'mokke',

    Moet een zalig gevoel geweest zijn zo'n groot dier van zo dichtbij zien... en dat beest maar wroeten! Het is een beetje te hopen dat er veel kleine schildpadjes veilig de kustlijn zullen bereiken. Onze waterschildpadden hebben hun kop nog niet laten zien. Die zitten nog goed warm op de bodem van de vijver ;-)
    Maar zoals An zegt, het weer gaat hier nu eindelijk ook een beetje de goeie richting uit en daar hebben we allemaal naar uitgekeken. Wanneer jij terugkomt zal alles in volle bloei staan, leuk é!!
    Doe dat daar nog goed é meid en tot heeeel binnenkort!

    mama en papa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ An: ik ben ze nog niet veel tegengekomen die beestjes. Als we volgende week het binnenland intrekken mss wel. Ik kijk er ook wel naar uit naar de kasteellklassen, ben een benieuwd naar de locatie en de activiteiten.
    Begin je met start to run? in ieder geval veel succes en geniet van de eerste zonnestralen!
    @mama: het was echt super dit mee te maken. Het is iets wat me altijd zal bijblijven!! Onze schildpadden later vaak wat langer op zich wachten é. Misschien hebben ze wel een schik op gedaan door Nockx.
    Ik kijk ernaar uit onze tuin te zien in volle bloei! Tot snel!! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yo katrien,

    gisteren in de krant gelezen dat er veel muggen zullen zijn deze zomer want die verdragen blijkbaar een ijskoude winter goed... en ikke die dacht dat ze gingen uitgestorven zijn! Ge gaat u dus niet direct ontheemd voelen hier ;o)

    En van 't weekend is't eetfestijn van de volley en kan ik definitief kampioen spelen met mijn jongens miniemen!
    Reden tot vieren, hopelijk!

    't Werk heeft me hier goed te pakken, mijn reis is al lag achter mij, gelukkig heb ik de fotookes om bij weg te dromen!

    Prettig weekend!
    wezel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haai wezel,

    Ik zou zeggen veel succes dit weekend met de miniemen, maar ik heb er het volste vertrouwen in. Go for it!!!
    En je achteraf er ne goeien op drinken é, ma wij moeten daarom ni winnen é;-)

    Daarom dat ik nu ook veel foto's neem!

    Zoen en geniet van je weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Awel Katrien,

    van je mama van 't weekend gehoord dat ge er van donderdag een week op uit trekt, echt om te reizen nu, gij sjansaar!
    Zie maar dat ge op tijd een verhaaltje post!

    De jongens miniemen en de meisjes scholieren hebben kampioen gespeeld dit weekend! Het eetfestijn was alweer een dik succes met over de 1000 eters.

    En ik heb de vrijheid genomen Sven es te polsen of em het nog zou zien zitten om de Leedies te trainen/coachen en hij ging er es over nadenken. We leven op hoop want zonder trainer zie ik het precies niet te goei zitten toch....

    Dikke bees,
    wezel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haai wezel,

    Eerst en vooral een dikke proficiat, maar ik had ook helemaal niets anders verwacht!

    Idd donderdag trek ik erop uit tot 9 april. Dus zal je me een weekje moeten missen. Maar heb jou ook een weekje gemist en ik heb het doorstaan é ;-)

    Ik ben in ieder geval volgend seizoen nog deel van de ploeg. Ik denk wel dat Sven het graag wil doen, hij zal het alleen moeten combineren.

    Dikke zoen X

    BeantwoordenVerwijderen